Tietoa muotoilevasta palvelunhallinnasta
Palvelunhallinnan tueksi on saatavilla laaja valikoima parhaita käytäntöjä ja standardeja – puhumattakaan palvelumuotoilun ja ketterien menetelmien tarjoamista työkaluista. Mutta miten kaikista näistä suosituksista ja vaihtoehdoista rakennetaan johdonmukainen kokonaisuus, joka todella tukee organisaatiota palvelujen ja tuotteiden onnistuneessa tuottamisessa – ja liiketoiminnan pyörittämisessä niiden varassa? Mistä palvelut oikeastaan rakentuvat? Miten palvelut tulisi kuvata niin, että ne ovat selkeitä, kattavia ja hyödyllisiä eri tiimien, asiakkaiden ja kumppaneiden näkökulmasta?
Muotoileva palvelunhallinta pyrkii vastaamaan näihin kysymyksiin yhdistämällä kokemukseen perustuvan palvelujohtamisen osaamisen hyväksi havaittuihin palvelumuotoilun menetelmiin. Justinin kehittämän ydinmallin ympärille on rakennettu monipuolinen kokonaisuus suosituksia, asiakirjapohjia, koulutuksia, työkaluja ja menetelmiä.
Muotoilevan palvelunhallinnan tunnus, CSM-kuutio, kuvastaa sitä monimutkaisuutta, jota laadukkaiden, asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin kannattavasti vastaavien palveluiden suunnittelu ja tuotanto edellyttää: kun muutat kuution yhtä sivua, vaikutat väistämättä myös muihin.
Tämä tekee palvelukehityksestä ja siihen liittyvistä toimintamalleista haastavan tehtävän – ja juuri siihen muotoileva palvelunhallinta tarjoaa tukea.
Muotoilevan palvelunhallinnan kirjaston sisällöt ja asiakirjapohjat ovat käytännönläheisiä ja toimiviksi todettuja työkaluja – samoja, joita Justinin asiantuntijat käyttävät asiakastoimeksiannoissaan.
Kaikki materiaalit on julkaistu kansainvälisellä Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 -lisenssillä, ja ne ovat ladattavissa maksutta Justinin verkkokaupasta osoitteessa justinshop.fi.
Jos olet kiinnostunut laajentamaan käyttöoikeuksia lisenssin sallimaa käyttöä pidemmälle – esimerkiksi kaupalliseen käyttöön – ota meihin yhteyttä.
Lataa sisältöjä >>
Muotoilevan palvelunhallinnan käsikirjan tarkoituksena on toimia tukena ja tietolähteenä kaikille, jotka työskentelevät palveluiden kehittämisen, johtamisen ja hallinnan parissa.
Käsikirja tarjoaa käytännön ohjeita ja vinkkejä siitä, miten tunnettuja käytäntöjä, teknologioita ja viitekehyksiä voidaan hyödyntää palvelutuotannossa. Kirja on täysin Justinin omaa tuotantoa, ja asiantuntijamme käyttävät sitä sisäisenä dokumentaationa asiakasprojekteissa.
Käsikirja on ostettavissa osoitteesta justinshop.fi vesileimattuna henkilökohtaisena PDF-versiona.
Hanki käsikirja >> Lisätietoja >>

Justinin muotoilevan palvelunhallinnan koulutuksissa pureudutaan syvemmin muotoilevan palvelunhallinnan eri osa-alueisiin käytännönläheisellä otteella – kouluttajina toimivat Justinin kokeneet palvelujohtamisen ja -muotoilun asiantuntijat.
Lue lisää >> Tutustu julkisiin koulutuksiimme >>
Justinin aamukahvit ovat kuukausittain järjestettäviä webinaareja, joissa pureudutaan rennolla ja käytännönläheisellä otteella palvelujohtamisen, kehittämisen ja digitalisaation ajankohtaisiin teemoihin. Tunnin mittaiset tapahtumat on helppo mahduttaa omaan kalenteriin ja ne tarjoavat inspiraatiota ja uusia ideoita Justinin seuraajille ja alueen asiantuntijoille.