Palvelutehtaan tarinoita, osa 3/5: Toimitusjohtaja Rosberg-Hilström odottelee latauspisteitä

Jäikö tarinan edellinen osa lukematta? Tästä pääset vielä Myyntitykki Stenforsin maailmaan osaan 2/5.


Tänään tapaamme työssään Edward Jr. Stefan III Rosberg-Hilströmin, MBA, 35. Toimitusjohtaja, Senior Vice Manager. Onko strategisten tavoitteiden saavuttaminen vain kaukainen unelma?

Edward Jr. Stefan III Rosberg-Hilström (MBA, 35v) katseli palvelutehtaan ikkunasta avautuvaa aamuista näkymää. Tehtaalle johtavalla tiellä huristeli jo tavaran- ja palveluntoimittajien rekkoja tasaisena virtana kohti palvelutehtaan lastausaluetta. Yhtäkkiä hän huomasi, että johdon parkkiruutuihin ei oltu vieläkään asennettu johdon työsuhde-Teslojen pikalatauspisteitä. ”Hävytöntä!” hän puuskahti kiukkuisena. Ja juuri kun strategiseksi tavoitteeksi oli asetettu palvelutehtaan hiilijalanjäljen pienentäminen!

Samanaikaisesti johdon kuumalinja pärähti soimaan huoneen toisella laidalla sijaitsevan  viktoriaanisen tammipöydän päällä. Edward pujotteli läpi huoneen kohti punaista, ärsyttävästi kilisevää puhelinkojetta, väistellen edellisen illan edustustilaisuuden jäljiltä lattialla lojuvia shampanjapulloja ja puoliksi tyhjennettyjä herkkuastioita ja -kulhoja.

Mnjooh!? hän vastasi puhelimeen yrittäen samalla hajamielisesti oikoa luurin johtoa, joka oli harmillisesti kierteellä.

Herra toimitusjohtaja, täällä puhuu rouva Nyyssönen, talousosastolta, kuului nariseva ääni linjan toisesta päästä.

Niin?  Rosberg-Hilström murahti kurkkien samalla ikkunasta, josko tiellä virtaavien rekkojen välissä olisi näkynyt edes vilaus sähköasentajan autosta.

Olen syynännyt ensimmäisen neljänneksen faktuuroita ja näyttäisi siltä, että tehtaallamme on jäänyt kahden suurimman asiakkaan osalta noin kolmannes laskutuksesta tekemättä. Nyyssönen jatkoi narisevaan tyylinsä, mutta selkeästi arastelevalla lauseen loppua kohti, hiipuvalla äänenvoimakkuudella.

Mnjoaah… no lähettäkää ne laskut sinne jälkikäteen ja toimittakaa asiakkaiden yhteyshenkilöille vaikka… Rosberg-Hilström keskeytti hetkeksi ja vilkaisi pikaisesti työhuoneensa lattialla lojuvia tyhjiä pulloja ja herkkuastiota. – Lähettäkää heille shampanjaa ja herkkuja! hän jatkoi tyytyväisenä, kun oli saanut ongelman ratkaistua.

Herra toimitusjohtaja, voimme lähettää vaikka linnunmaitoa, mutta se ei ratkaise koko ongelmaa. Nyyssonen jatkoi jo miltei kirskuvilla äänenpainoilla.

No mitä nyt vielä?

Emme vieläkään tiedä, mikä on oikea laskutettava summa. Nyyssönen sanoi hiljaa, kuin anteeksipyydellen.

No laskekaa se summa! Mikä siinä on niin vaikeaa, tietokonehan ne laskut tekee!

C-P-D-M-B, Nyyssönen tavasi hartaan juhlavasti ja jatkoi: – Se ei ole ajantasainen, me emme tiedän monestako palvelimesta pitää laskuttaa! Nyyssönen jatkoi nousevalla, hieman värisevällä notaatiolla.

cDpMB? Mitä! MuAAAhhh! Kuka siitä vastaa?

Ee..en tiedä herra toimitusjohtaja, Nyyssönen sanoi onnistuen kuulostamaan itkuiselta, pahoittelevalta ja syylliseltä yhtäaikaisesti.

Minä soitan… soitan… kehitysosastolle! Rosberg-Hilström löi luurin kiinni ennen kuin Nyyssönen ehti vastata mitään ja nosti saman tien luurin uudestaan. Vimmaisesti tuhisten hän alkoi kierittää kehitysosaston numeroa.


Ratkeaako laskutusongelma, löytääkö Rosberg-Hilström henkilön ratkaisemaan ongelman? Miten käy latauspisteiden asennusten kanssa? Seuraavassa osassa 4/5 sekin ehkä selviää!

HALUATKO TIETÄÄ LISÄÄ?

Tilaa Muotoilevan palvelunhallinnan käsikirja vaikka lomalukemiseksi JustinShopin kautta! Se on tarkoitettu palveluiden kehityksen, johtamisen ja hallinnan parissa työskenteleville henkilöille tukemaan ja auttamaan päivittäisissä tehtävissä ja haasteissa. Saattaisi olla hyödyksi myös Rosberg-Hilströmille!  https://www.justinshop.fi/product/muotoilevan-palvelunhallinnan-kasikirja/

Julkaistu 08.06.2021

Aiheeseen liittyvää sisältöä