Rakastuin palvelujohtamisen ajatusmaailmaan vuosia sitten
Moi! Olen Pia Wessman ja aloitin Justinilla palvelutuottajana toukokuussa 2021.
Työhistoriani on kirjava ja monivaiheinen. Pisimmän ajan – yhteensä noin 16 vuotta – olen työskennellyt julkishallinnon erilaisissa it- ja kehittämistoiminnoissa sekä -projekteissa. Julkishallinnon rakenteellinen muutos 2000-luvun loppupuolella ajoi it-toimintojen ulkoistamista ja yhdistelemistä palveluorganisaatioiksi. Olen ollut mukana perustamassa kolmea eri it-palvelukeskusta, ja vieläkin useammassa ollut kehittämässä sekä sisäistä että ulkoista toimintaa: tilaaja-tuottajamalleja, asiakasyhteistyötä, palvelusopimuksia, ServiceDeskejä ja käyttäjätukipalveluja, tuotannon toimintamalleja, toiminnan mittaamista, raportointia jne.
Palvelujohtamisen ajatusmaailma rakastutti itseensä jo yli 12 vuotta sitten. Ei aiemmin edes puhuttu palveluista. Oli vain ATK:ta ja omituisia ihmisiä, jotka ymmärsivät sen päälle enemmän kuin muut. Guruja. Sitten joku keksi kysyä, että miksi sitä tekniikkaa oikein tuotetaan, onko kyse palveluista ja miten niitä pitäisi oikein tuottaa. Se oli omalla kohdallani menoa.
Mielenkiintoisista tehtävistä huolimatta monille ihmisille tulee uransa aikana eteen piste, jossa he miettivät, että voisivat ehkä tehdä tai kokeilla jotain muutakin. Näin kävi myös minulle. Vuonna 2015 tein irtioton julkishallinnon tehtävistä, ja sillä polulla olen tavallaan edelleen.
Opiskelin kokiksi ja työskentelin ravintola-alalla sekä Suomessa että ulkomailla noin kolmen vuoden ajan. Myöhemmin päädyin mm. perustamaan oman konsultointialan yrityksen, jonka kautta pääsin mukaan mitä mielenkiintoisempiin yksityisen sektorin projekteihin ja hankkeisiin mm. yritysten toiminnan kehittämisen ja digitalisoinnin parissa.
Olen generalisti isolla G:llä, ja siksi minulle ei kovin hyvin sopisikaan työ tai tehtävä, jossa asioita tarkastellaan syvällisesti vain yhdestä näkökulmasta. Itselleni on luontaista lähteä liikkeelle kokonaiskuvasta ja hahmottaa ensin “big picture”: mitä tässä oikeasti ollaan tekemässä. Juuri tästä syystä olen pitkään seurannut mielenkiinnolla myös Justinin tapaa tehdä ja ajatella palveluiden kehittämistä ja johtamista.
Justinin polkua sivusta seuranneena tiesin, että yrityksen asiantuntemuksen taso on timanttinen. Minut on silti tiimin jäseneksi tultuani yllättänyt firman välitön ilmapiiri, sekä tietynlainen vastuun ja välittämisen tasapaino. Vastuuta saa kiitettävästi, mutta tarvittaessa myös apua ja tukea on tarjolla niin paljon, kuin vain keksii pyytää ja kysyä. Myös kannustuksen ja tsempin määrä on lähes liikuttavaa! Tällaisessa ilmapiirissä on mahtavaa kehittyä itsekin koko ajan paremmaksi.
Olen ”seikkailuvuosieni” aikana oppinut aivan valtavasti – itsestäni, muista ihmisistä, elämästä, bisneksestä… ja myös siitä, kuinka palvelujohtamisen oppeja voi monipuolisesti hyödyntää useilla täysin erilaisilla toimialoilla. Uskon, että nyt Justinilla toimiessani pystyn kertynyttä oppia ja ymmärrystä ammentamaan mehukkaalla tavalla myös tulevissa asiakasprojekteissani.
Julkaistu 16.08.2021