Tiesitkö, että olet todennäköisesti töissä digitaalisessa tehtaassa?
Meitä vähääkään seuranneet tietävät, että palvelutehdas on näytellyt merkittävää osaa palveluihimme liittyvässä viestinnässä. Tänä vuonna korostamme tehtaan digitaalista puolta, sillä digitaalisuus ja digitaaliset tuotteet näyttelevät merkittävää roolia tämän päivän organisaatiossa monin eri tavoin. Valitsimmekin vuoden 2024 teemaksi Digitaalisen Tehtaan.
Karkeasti voitaneen sanoa, että useat organisaatiot tuottavat digitaalisia tuotteita ja palveluja, mutta aivan kaikki organisaatiot ovat tavalla tai toisella riippuvaisia digitaalisuudesta. Digitaalisuus on siis peruskyvykkyys, jota ilman emme selviä päivittäisistä töistämme, emmekä pärjää alati tiukkenevassa kilpailussa. Se on tunkenut joka paikkaan ja vaikuttaa kaikkialla, pakottaen miettimään uudestaan liiketoimintamalleja (esimerkkinä alustatalous), on muuttanut tapaamme hoitaa asiakassuhteitamme, nostanut tuottavuus- ja tehokkuustavoitteet aivan uusiin sfääreihin, sekä muuttanut maailmaa ravistelleen koronaepidemian rinnalla tapaamme työskennellä. Digitaalinen maailma luo myös mahdollisuuksia uusille innovaatioille ja tätä kautta siihen sisältyy merkittäviä liiketoiminnallisia mahdollisuuksia. Toisaalta digitaalisuus ja sen tuoma muutos on tuonut käsiimme myös uusia haasteita ja pulmia ratkottavaksi. Kysymys kuuluukin: Mikä on voittava strategia, kun vauhti kiihtyy, kilpailu kovenee ja toimintaympäristön jatkuva muutos järisyttää digitaalisen palvelutehtaan perustuksia?
Edellä mainitut asiat eivät tule lukijalle uusina asioina. Digitaalisuudesta on puhuttu jo vuosia. Kuluvan vuoden aikana aiomme tuoda aiheeseen uusia näkökulmia nimenomaan palvelutehtaan ja sen peruskyvykkyyksien näkökulmasta. Kerromme, mitä konkreettisia keinoja palveluja tuottavilla organisaatioilla on käytettävissään näiden haasteiden taklaamiseksi. Vuoden aikana käsittelemme aihetta neljästä eri näkökulmasta:
- Työkalut ja data digitaalisessa tehtaassa – Data itsessään on jo digitaalista, mutta niin ovat erilaiset laitteet, järjestelmät ja sovelluksetkin, joita hyödynnämme työkaluina. Asianmukaiset työkalut ja kriittinen informaatio muodostavat digitaalisen palvelutehtaan perustan, jonka varaan voi rakentaa parempaa digitaalista tulevaisuutta.
- Asiakaskokemus digitaalisessa tehtaassa – Tapamme vuorovaikuttaa asiakkaidemme kanssa muuttuu ja kehittyy kovaa vauhtia. Uudet digitaaliset mahdollisuudet edellyttävät uudenlaista ajattelua ja työkaluja asiakkaan tarpeiden tunnistamiseen sekä parempien digitaalisten palveluiden muotoiluun.
- Digitaalisen tehtaan prosessit ja toimintamallit – Prosessien automaatioasteen nosto edellyttää myös prosessien tarkempaa ja parempaa suunnittelua. Digiturbulenssi luo paineita myös ketterämmälle prosessien kehittämiselle ja toimintatapamuutokselle.
- Digitaalisen tehtaan ihmiset ja organisaatio – Digitaalisia palveluja ja tuotteita tuotetaan ihmisiä varten ja palveluiden tuotannossa tarvitaan jatkossakin ihmisiä. Rooleihin, toimenkuviin, toimintakulttuuriin ja asenteisiin vaaditaan kuitenkin muutoksia. Muutosjohtaminen nousee siis avainasemaan.
Näiden teemojen lisäksi luvassa on paljon muutakin mielenkiintoista, asioita, joista olemme aidosti innoissamme:
- Julkaisemme uuden version Muotoilevan Palvelunhallinnan Käsikirjasta ja sen myötä myös koulutuksemme tulevat päivittymään vastaavasti.
- Käytännön CMDB tietomallimme (The PDMC) suosiosta rohkaistuneena julkaisemme kuukausittain uusia, ilmaisia sisältöjä Justinshop.fi portaalissamme. Julkaisut tapahtuvat osana CSM Library -konseptia, jonka ideana on jakaa hyväksi havaittuja menetelmiämme ja työkaluja asiakkaidemme ja verkostomme käyttöön.
- Voitte luottaa myös siihen, että pääsette nauttimaan erilaisista laadukkaista esityksistä Justinin omissa sekä kumppaneidemme webinaareissa ja muissa tapahtumissa.
Jotta pysyt ajan tasalla ja tietoisena kaikesta tarjonnasta, kannattaa liittyä uutiskirjeemme tilaajaksi sekä seurata meitä some kanavillamme!
Huikean hyvää ja menestyksekästä uutta vuotta 2024 kaikille seuraajillemme!
Julkaistu 16.01.2024