OSA 1: REKRYPROSESSI ON ENSIMMÄINEN NÄYTE LAADUSTA, JOLLA ASIAT HOIDETAAN

Justin profiloituu timanttisen ammattitaidon omaavien osaajien talona. Toiminta elää ja hengittää ihmisistä: justinlaiset ovat yrityksen menestyksen avain ja kasvun edellytys. Mistä oikeanlaisia osaajia löytyy nyt ja tulevaisuudessa?  Justinin toimitusjohtaja Jani Palmu pohtii aihetta kolmeosaisessa artikkelisarjassa yhdessä People Manager Heli Mehtälän ja Mikko Vaaralan kanssa. Lukuiloa!

Justinin tiimi koostuu kokeneista ja monitaitoisista ihmisiä, joilla on substanssiosaamisen lisäksi erinomaiset työelämässä toimimisen taidot. Justineeri on samassa paketissa generalisti ja syväosaaja. Kilpailu tällaisista moniin tilanteisiin soveltuvista ihmisistä on kovaa. Rekrytointien merkitys kasvun menestystekijänä korostuu asiantuntijapalveluyrityksessä, jonka toiminta elää ja hengittää ihmisistä.

“Liikevaihtomme syntyy tuntipohjaisten- ja tuotteistettujen asiantuntijapalveluiden, kuten työpajakokonaisuuksien sekä koulutusten myynnistä. Palveluidemme kehittämiseen ja toimittamiseen tarvitaan huippuammattilaisia. Mitä enemmän onnistumme rekrytoimaan huippuammattilaisia, sitä enemmän liiketoiminnallamme on mahdollisuuksia kasvaa” toimitusjohtaja Jani Palmu sanoo.

Justinin toimitusjohtaja Jani Palmu

Moni Justinille töihin hakeutuva tulee rekrytointiputkeen verkostojen kautta.

“Rekrytoinnissa on paljon samaa kuin asiakashankinnassa: laadukas työ, jota justinlaiset tekevät, ja referenssit puhuvat puolestaan. Juttelin taannoin rekrykandidaatin kanssa ja kysyin, mistä hän oli saanut idean hakea meille töihin. Hän oli lukenut hiljattain esittelyblogin tuoreelta justinlaiselta, joka puolestaan oli lukenut entisen justinlaisen exit-blogin. Se oli puhutellut hakijaa vahvasti, että lähtevät työntekijät voivat kertoa yrityksestä niin positiivisesti” Jani kertoo.

On vahva viesti, kun justinlainen tai jo urallaan eteenpäin lähtenyt henkilö kertoo omin sanoin, millaista Justinilla on olla töissä, ja samalla suosittelee Justinia työpaikkana.

Rekryprosessi on ensimmäinen näyte laadusta, jolla asiat hoidetaan

Justin panostaa laadukkaaseen rekryprosessiin, sillä se on itsessään viesti työnhakijoiden arvostuksesta ja myös ensimmäinen näyte siitä laadusta, jolla Justinissa asiat hoidetaan. Rekrytointiin kuluu aikaa sekä hakijalta että palkkaavalta yritykseltä ja sen vuoksi onkin tärkeää, että molemmat osapuolet kokevat prosessiin käyttämänsä ajan arvokkaaksi.

“Meillä on tietyt periaatteet, joista haluamme rekryprosessissa pitää kiinni. Jokainen hakija on meille kuin asiakas. Viestinnän pitää olla selkeää, ajantasaista ja perusteltua. Ja koska aika on arvokasta, niin jokainen hakija saa tavallaan ’palkan’ meihin investoimastaan ajasta. On se sitten kokemusta, innostava keskustelu, palautetta itsestä tai omasta osaamisesta tai vaikkapa lukukoodi kirjaan. Kuittaamme nopeasti hakemukset, jotka eivät ole kyseisen rekrytoinnin scopessa. Jos taas tulee pienikin ajatus siitä, että tässä voisi olla tuleva tiimiläinen, kontaktoimme heti ja pyydämme tutustumaan sähköisiin asiantuntijamateriaaleihimme. Jos hakijalla on näiden materiaalien läpikäynnin jälkeen fiilis, että hänen ajatusmaailmansa ja meidän tarinamme kohtaavat, jatkamme prosessia” Jani kuvailee.

Justin on kondensoitunutta osaamista ja paloa asiaan

“Haemme tekijöitä, jotka ovat substanssimielessä kokeneita osaajia, ja jotka pystyvät löytämään oman ’palasensa’ tavastamme tehdä töitä – tavallaan valioliigaluokan tiimipelaajia. Mutta kuten valioliigalaisillakin, taidon lisäksi yhtä tärkeää on, että justineereista välittyy palo ja intohimo parempaan palveluun ja palvelunjohtamisen suunnannäyttäjyyteen ja toisaalta kyky toimia joukkueena” Jani jatkaa.

Vaikka Justin ei olekaan rekrymarkkinoilla vielä kaikkein tunnetuin nimi, palvelujohtamisen ympyröissä ja verkostojen piirissä olevat ihmiset tietävät Justinista paljon. Asiat tuntuvat olevan päivänselviä, arvomaailma tuttu.

“Justinin tuo markkinaan kondensoitua osaamista, jota jatkuvasti jalostetaan hyvällä sisäisellä yhteispelillä, lainatakseni yhtä justineeria” Jani sanoo.

“Moni syväosaaja isommassa organisaatiossa saattaa kokea olevansa oman osaamisen kanssa yksin ison organisaation laidalla. Meillä se sama syväosaaminen onkin tekemisen ytimessä ja koko osaava tiimi valmiina tukemaan”

Tässä blogisarjassa Justinin toimitusjohtaja Jani Palmu pohtii yhdessä People Managerien Heli Mehtälän ja Mikko Vaaralan kanssa sitä, miten oikeanlaisia ihmisiä tarvitaan toteuttamaan liiketoiminnan tavoitteet ja millaisia asioita siihen liittyy koko työsuhteen elinkaaren aikana. Artikkelisarjan 1. osassa aihetta katsotaan rekrytoinnin näkökulmasta, toinen osa käsittelee pitovoimatekijöitä ja kolmas esihenkilön roolia, ammatillista kehittymisestä ja sitä, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. 

Jos olet kiinnostunut Justinista työpaikkana, löydät työntekijätarinat ja avoimet työpaikkamme täältä.

Julkaistu 20.06.2024

Aiheeseen liittyvää sisältöä