Palvelujohtaminen vaatimusten täyttämisen tukena

Vuoden viimeinen Justin Aamukahvit -webinaari pidettiin 4.12.2024. Aiheena oli Palvelujohtaminen vaatimusten täyttämisen tukena. Justinin Henri Uusoksa, CTO ja CIO, on vuosien kokemuksella mestari purkamaan vaatimusten, standardien ja lakien monimutkaiset koukerot käytännön tasolle. Esityksessään Henkka sukellutti kuulijat syvälle palvelujohtamisen maailmaan ja selvitti, miten vaatimusviidakkoakin voi hallita tehokkaasti.

“Hyvin hoidettu palvelujohtaminen ei vain helpota vaatimusten täyttämistä – se tekee siitä osan arkea.”

Palvelujohtaminen tarjoaa organisaatioille konkreettiset työkalut täyttää vaatimuksia, joita esimerkiksi GDPR, NIS2-direktiivi ja ISO-standardit asettavat. Näitä vaatimuksia on paljon, niitä tulee erilaisista lähteistä, ja usein ne tuntuvat monimutkaisilta. Direktiivit ja lait voivat velvoittaa meitä suoraan, tai vaatimukset tulevat standardien ja sertifiointien muodossa. Asiakasta voivat velvoittaa esimerkiksi toisten maiden lainsäädännöt, ja sopimusten kautta vaatimukset tulevat koskemaan meitäkin.

Useat vaatimukset eri lähteissä, kuten NIS2 ja ISO 27001, ovat kuitenkin sisällöltään hyvin samankaltaisia. Päällekkäisyyttä voi olla jopa 80 prosenttia. Tämän tiedostaminen auttaa organisaatioita välttämään turhaa työtä. Tekemistä ei siis välttämättä ole ihan niin paljon kuin miltä kuulostaa. Ongelma on enemmänkin siinä, että vaatimukset on määritelty ja kirjoitettu eri tavalla, ja ne kohdistuvat eri paikkoihin organisaatiota – jossa vaatimukset myös käsitetään omalla tavallaan, ellei joku taho kerää, käsittele ja seuraa niitä holistisesti.

Monissa organisaatioissa palvelujohtamisen järjestelmät ja prosessit ovat jo olemassa. Ne vain pitää valjastaa käyttöön keskittämällä tietoja, integroimalla riskienhallinta ja lisäämällä yhteistyötä.

  • Tietojen keskittäminen: Konfiguraationhallinnan kautta organisaation datat, järjestelmät ja prosessit pysyvät hallittavina.
  • Riskienhallinnan integrointi: Riskienhallinnan ja tietoturvan tarpeita voidaan yhdistää suoraan palvelujohtamisen prosesseihin.
  • Yhteistyön lisääminen: Palvelujohtamisen tiimien tulee viestiä organisaation muille yksiköille, mitä työkaluja ja tietoa jo on käytössä. Näin vältetään päällekkäinen työ ja luodaan yhtenäinen toimintamalli.

Palvelujohtaminen auttaa organisaatioita täyttämään vaatimuksia käytännössä

Kun palvelujohtaminen on kunnossa, vaatimustenmukaisuuden saavuttaminen helpottuu huomattavasti.

Otetaan käytännön esimerkiksi GDPR. Se edellyttää, että henkilötietojen keräys, käyttö ja tuhoaminen on dokumentoitava ja suojattava. Palvelujohtamisen työkalut, kuten konfiguraationhallinta ja tietoturvaprosessit, antavat näiden tietojen ylläpitoon ja keräämiseen tähän suoraan valmiudet.

Webinaarissa annettiin lukuisia konkreettisia vinkkejä siihen, miten palvelujohtamisen prosessit voidaan valjastaa vaatimusten täyttämisen tueksi. Tallenteen webinaarista löydät täältä:

Jos Henkan esitys herätti kysymyksiä tai tarvitset apua organisaatiosi palvelujohtamisen kehittämisessä, ota rohkeasti yhteyttä. Me Justinilla autamme mielellämme!

Julkaistu 13.12.2024

Aiheeseen liittyvää sisältöä